Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Jag har sett en julsaga 10 december 2009

Filed under: Film — Peter @ 11:49
Tags: , , ,

Igår var jag på bio och såg på Disneys ”En julsaga” som bygger på Charles Dickens berömda bok med samma namn. Jag hade inga egentliga förväntningar på filmen utan gick mest dit för att få en lite härlig julkänsla.

Filmen handlade om Ebenizer Scrooge, en gammal rik och mycket snål gubbe som inte visar någon som helst empati för andra människor. Alla i staden är rädda för honom och han umgås inte med några människor. Inte ens på jul. Men när han skall gå och lägga sig på julafton så hemsöks han av tre andar som visar honom hans barndom, och vad andra människor tycker om honom men också hans framtid. Vad som kommer att hända med honom om han fortsätter att var så snål och elak som han har varit.

Filmen följer Dickens bok väldigt precist och man vet vad som skall hända. Ändå var det en härlig film att se. Med ett riktigt starkt budskap om att man skall dela med sig och tänka på de som har det sämre ställt än en själv. Och då särskilt under julen.

Filmen var animerad och det var riktigt välgjorda karaktärer med realistiska ansiktsuttrcyk. Särskilt Scrooges ansikte tycker jag. Och Jim Carrey som gjorde rösten till Scrooge gör ett utmärkt jobb. Det jag gillar med den är filmen är att Disney, trots att den är animerad, inte valt att göra den till en barnfilm. Det är ingen komedi, utan en riktigt allvarlig film, även om det ibland finns komiska inslag i den. Stundtals blev den lite läskig faktiskt och jag förstår att de satt en 11 års-gräns på den.

Någonting som kanske också bör nämnas är 3D-effekterna. Det var första gången jag såg på en hel 3D-film och det var rätt så häftigt faktiskt.

Överlag tycker jag att det var en riktigt bra film och den förmedlade verkligen en stark julkänsla rakt igenom hela filmen. Om du känner att du inte riktigt hittat den där julfeelingen än, så gå och se den här filmen, den var mysig.

 

2 Responses to “Jag har sett en julsaga”

  1. Xboxflickan Says:

    åh, vad kul att du gillade den. Jag har några biocheckar att spendera, och behöver hitta den där julkänslan. Får allt se om jag inte kan få tid till att gå på den här 🙂

  2. Krille Says:

    Ska också gå och se den, men har inte kommit iväg än. Bara hört gott om den och den verkar som du säger vara det som behövs för att få lite julstämning!


Kommentera

