Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Datorspel gör dig bättre i skolan! 03 december 2009

Filed under: Övrigt,Spel — Peter @ 8:24
Tags: , , ,

Jag fick ett intressant mail om en undersökning som genomfördes på Dreamhack. Det är  säkerhetsföretaget Symantec som gjort den och det. Den handlar bland annat om datorvanor i skolan och jag tänkte rada upp lite siffror här.

  • 84 procent svarade att de har blivit bättre på engelska genom datorspel.
  • 17,5 procent anser sig ha blivit bättre på matematik.
  • 14 procent svarade att datorspelandet har hjälpt dem i praktiska ämnen såsom slöjd, mekanik och elektronik.
  • Inom musik uppger även där 14 procent att spelendet har hjälpt dem.
  • Inom idrotten däremot är det bara 5 procent av de tillfrågade som känner sig hjälpta av spelen.

Ganska intressanta siffror tycker jag. Helt klart visar de ju att man faktiskt lär sig mycket engelska på grund av sitt spelande. Kanske borde datorspelande ingå som en del av skolundervisningen? Som en interaktiv del av engelskaundervisningen. Undersökningen visar också att 43 procent av de tillfrågade anser att datorspel borde finnas med som en schemalagd skolaktivitet.

En intressant tanke absolut. Jag kan tänka mig att barnen lär sig mer om man utgår ifrån något som de redan håller på med och tycker är roligt. Och då skulle datorspelande på lektionstid kunna vara något. Fast jag vet inte riktigt, kanske blir de bara ännu mer okoncentrerade och tappar mycket av den övriga undervisningen i skolan på grund av det här. Men det är väl värt ett försök tycker jag.

Vad anser ni själva? Hör skola och datorspelande ihop med varandra?

Vill du läsa undersökningen i sin helhet vandra du helt enkelt in på den här länken.

 

Kommentera

