Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Morotsskal – Assassins Creed 27 oktober 2009

Filed under: 1,Microsoft,Morotsskal,Spel — Peter @ 8:52
Tags: ,

Det här är tredje delen av det som jag tidigare kallade för Boxart Reviews, men som numera går under namnet Morotsskal. Undrar du varför? Läs min förklaring här. Den här gången är det Assassins Creed som skall synas. Jag är sen med att spela det här. Det släpptes ju för ganska länge sedan och då hade jag ingen 360. Fast jag tyckte ändå att det verkade häftigt. Och så för några dagar sedan lånade jag det av en kompis och det var så underbart att jag bara var tvungen att köpa på mig mitt alldeles egna exemplar. Det exemplaret som jag köpte var ett så kallat ”Classics”. (Spel som säljer bra kommer senare i en Classics-utgåva med en lite billigare prislapp). Men nog snackat om själva spelet. Här skall det recenseras spelfodral.

Framsidan

Ett vackert omslag med huvudkaraktären Altaïr tillsammans med själva titeln. I bakgrunden syns ett antal människor i en lite blåaktig ton. Jag gillar själva kompositionen. Altaïr framgår tydligt och den blåa färgen i bakgrunden påminner mycket av den lite blåaktiga grafikstilen som spelet använder sig av. Det ger en rättvis bild av hur spelet ser ut och det är ju alltid positivt när omslaget speglar själva spelupplevelsen. Som jag nämnde ovan är detta en Classics-utgåva och själva bilden på framsidan har således krympts ner för att ge plats åt Classics-märkningen. Det drar självklart ner betyget en aning men stör egentligen inte så mycket då färgsättningen går hand i hand med den övriga bilden.

Baksidan

Här har vi ett exempel på en baksida som är helt fulländat enligt mitt tycke. Det är fyra tydliga bilder varav alla ger ett verkligt intryck av själva spelet. En kort text som beskriver spelet och några korta texter som beskriver bilderna. En perfekt avvägning av bild och text och man blir nyfiken på spelet bara genom att kika på bilderna.  Den övriga färgskalen runt om kring bilderna sammanstämmer helt och hållet med stilen på bilderna. Det är enkelt, det är tydligt, det är fulländat.

Summering: En riktigt bra framsida och en helt fulländad baksida gör det här till ett riktigt vackert omslag. Classics-märkningen på framsidan drar dock ner betyget en aning, men är faktiskt inte så störande som i vissa andra spel. Det här omslaget har inte heller den där illgröna plasten som alla andra 360-spel utan en grå box. Passar faktiskt riktigt bra in med allt det övriga.

Slutbetyg: 9/10

 

2 Responses to “Morotsskal – Assassins Creed”

  1. NuYu Says:

    Nja, håller inte med dig. Gillar sällan de västerländska boxarts:en överhuvudtaget då jag tycker de är så stela och tråkiga, och Assassins Creed är inget undantag. Färgsättnignen är dock schysst, och bilderna bra. Men man måste bara avsky stora lysande Ubisoft-symboler. Och alla andra symboler.

  2. Peter Says:

    Ja, visst den stora Ubisoftloggan stör lite grann men det är inte så farligt tycker jag. och de loggorna på baksidan, bink och havok tycker jag bara ser coola ut.


Kommentera

