Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Boxart Reviews: Professor Layton and the Curious Village 20 oktober 2009

Filed under: Boxart reviews — Peter @ 8:49

Boxart Reviews nummer 2 är här, äntligen. Och denna gången är det boxarten till Professor Layton and the Curious Village som jag skall betygsätta.

Har funderat ett tag på om jag skall byta namn på de här recensionerna. Boxart Reviews låter i och för sig helt okej men jag tycker ändå inte att det riktigt sticker ut så mycket som jag vill. Morotens spel-låds-betyg kanske, eller  Är det någon av er som har något fyndigt namnförslag?

Men nog tjatat om det, låt oss starta.

Framsidan:

proflaytonframJag tycker att framsidan är rätt snygg faktiskt. Man ser byn med samma mysiga grafikstil som i spelet, genom något slags fönster som är format som professorns hatt.  Och vid sidan om hatten så ser man små screenshots av några av spelets olika pussel. Själva typsnittet ovanför ”fönstret” får mig att tänka på skräckfilm (Tänk Nightmare before Crhristmas). Själva färgsättningen gillar jag. Det mörka omslaget ger en fin kontrast till de lite mer beige:a. Ett plus också till att texten är på svenska. Dock med ett litet minus för den norska eller danska texten som också finns på framsidan. Det förfular det hela en del tycker jag. Dessutom kan jag tycka att screenshotsen på framsidan är lite väl små och ser lite malplacerade ut.

Baksidan:

proflaytonbakPå baksidan finns det en lång text på svenska som förklarar vad spelet handlar om. Till höger om texten ser vi Professor Layton och Luke.  Mycket positivt att texten är på svenska men även här förstör den norska/danska texten en hel del. Dessutom är det för lite bilder på baksidan. Bilden på de två huvudpersonerna är visserligen snygg men här borde de ha lagt in de där screenshotsen ifrån framsidan. Det skulle lyfta baksidan en hel del, som nu mest känns som en stor ”wall of text”. Det skulle också göra framsidan lite mer ”clean”.

Slutomdöme:

En rätt snygg boxart men de små bilderna på framsidan gör att det blir lite plottrigt. Annars en bra färgsättning. Den svenska texten lyfter boxarten rejält, medan det ser lite fult ut att de också blandat med norska/danska. Texten på baksidan förklarar spelet bra men ger inte det där direkta ”måste ha”-suget. Ett stort plus måste också ges till manualen som  är på svenska och i färg och som verkligen förklarar spelet på ett bra sätt.

Betyg: 7 av 10

Annonser

2 Responses to “Boxart Reviews: Professor Layton and the Curious Village”