Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Level, en oberoende speltidning…eller? 09 oktober 2009

Filed under: 1,Övrigt,Läsvärt,Spel — Peter @ 21:00
Tags: , , , , ,

Level7.nu har börjat en riktigt intressant artikelserie där de kommer att granska svenska speltidningar och spelsidor och se hur objektiva och oberoende de är. Det skall bli intressant att följa. Läs första artikeln här.

Apropå det här var jag i stan idag, (Göteborg för de som undrar vad jag menar med ”stan”) och gick in i spelbutiken Game. Där såg jag en liten tidning på si så där femtom sidor om PSP Go. En reklamtidning som förklarar många av grejerna med nya PSP Go. Det som var anmärkningsvärt var det att det var exakt de sidorna som var med i senaste numret av speltidningen Level (inte att förväxla med ovan nämnda Level7 som bara är en spelsida och inte har någonting att göra med tidningen Level).

De har alltså med 15 sidor reklam för PSP Go i det redaktionella materialet i tidningen. Och det framgår ingenstans att det är reklam, men det är ju uppenbart att det är det eftersom dessa 15 sidor delas ut gratis i Gamebutikerna.

Själv tror jag inte att det är Game eller Sony som har skrivit artikeln utan folk på Level-redaktionen men det känns ju som om det är ett beställningsjobb. Inga negativa aspekter tas upp om maskinen. Och om de gör en riktigt stor artikel om PSP Go borde de ta upp både de positiva och negativa sidorna med maskinen tycker jag.

Vad hände med Levels objektivitet när de blandar in reklam i det redaktionella materialet?

Jag har också skapat en tråd om detta på Loading. Hoppas att någon på redaktionen svarar och förklarar vad det hela handlar om.

Till detta hör också att på Loading finns det numera särskilda flikar för Guitar Hero och EA Sports. Reklamplatser som respektive utgivare har köpt för att få extra publicitet på Loading.

Hör sådant här hemma hos en oberoende speltidning/spelsite?

Det tycker i alla fall inte jag. Vad har ni själva för åsikter om detta?

 

5 Responses to “Level, en oberoende speltidning…eller?”

  1. Gwellmyn Says:

    Najs uppmärksammat. Var kul att se att det blev en ganska hetsig diskussion på levels forum.

  2. Peter Says:

    Ja, det var väldigt vilken debatt det blev på Loading om detta.
    Det skall bli kul att se om någon på tidningen svarar på detta och vad de i så fall har att säga om det.

  3. Elin Says:

    Väldigt intressant och kul att se att det blev livat i tråden du skapade. Bra jobbat!

  4. […] också Peters inlägg på bloggen Carrot Games angående […]

  5. […] om hur fantastiskt bra Burnout Paradise är. Jag har hunnit få med en lite granskanske artikel om speltidningen Levels oberoende. Jag har blivit arg som en kamel och så har jag spelat Shadow Complex och Trials HD. Två riktigt […]


Kommentera

