Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Professor Layton and the Curious Village 29 september 2009

Filed under: Nintendo,Spelintryck — Peter @ 22:31

LaytonNu släpps ju snart Professor Layton and Pandoras box, det andra spelet i Professor Layton-serien. Det verkar riktigt hett tycker jag. Men, tänkte jag. Jag kan ju inte spela 2:an innan jag har spelat ettan. Så jag drog iväg till Game och köpte Professor Layton and the Curious Village.

Nu har jag suttit ett tag med det och jag fastnade direkt för konceptet. För er som inte vet kan jag tala om att det handlar om att lösa gåtor. Professor Layton och hans medhjälpare Luke tar sig till St. Mystere. Staden där alla invånarna verkligen älskar gåtor. Men det handlar inte bara om gåtor utan det finns en story också som handlar om både mord och kidnappningar. Allvarliga saker alltså.

Röstskådelspeleriet är grymt tycker jag. Synd bara att det är så sparsamt med detta. Det är bara i vissa mellansekvenser som rösterna faktiskt används. Annars är det bara text.

Grafiken är också den riktigt bra och den tillför en riktigt härlig sagobokskänsla. Det skall ju komma en film med professorn i huvudrollen. Fast i Japan då. Man kan ju hoppas att den också letar sig hit. Och det är ju inte helt omöjligt skulle jag tro, eftersom spelen har blivit rätt populära även i väst.

Gåtorna är ofta väldigt kluriga, men om man sitter en stund och tänker kan man ofta komma på lösningen. Det är alltid en lika skön känsla när man klurat en lång stund och till slut kommer på lösningen. Allt som oftast visar det sig att lösningen var närmare än man trodde. Att det egentligen var lättare än det verkade från början.

Ett grymt spel helt enkelt för dig som gillar att gnida geniknölarna och vill ha ett spel där det krävs lite tankeverksamhet.

 

3 Responses to “Professor Layton and the Curious Village”

  1. Lunandrez Says:

    Har varit intresserad av det här spelet mer eller mindre sedan jag hörde om det, men har inte riktigt velat spendera fullpris för det, och det verkar kosta ganska mycket fortfarande på de flesta ställena. Känns definitivt som ett spel jag hade kunnat ha väldigt kul med, är skönt med spel som man kan plocka upp lite då och då och lösa gåtor i o.s.v. ^_^

  2. Peter Says:

    Ja, det är nog rätt dyrt fortfarande. Jag köpte det på Game och fick betala 499 kronor. Rätt mycket pengar för ett DS-spel men jag orkade inte åka runt och leta efter billigare priser.

    Det finns nog billigare om man köper över internet.

  3. NuYu Says:

    Jag som inte ens testat första ännu. Fastän jag har (vad jag gärna kallar) ”demot”. Men det ska införskaffas när första avklarats, och köpts, för den delen. Eller så köper jag båda på en gång och slänger upp i hyllan i väntan på tid. Det lär ta ett tag tills dess.


Kommentera

