Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Shadow Complex, spelet du måste äga 19 september 2009

shadow-complex-01Jag tillhör en av dem som faktiskt tyckte att många av spelen var bättre förr. Jag gillar 2D-spel väldigt mycket, och tycker det är jättesynd att det perspektivet nästan helt dött ut numera. Särskilt efter att ha spelat Shadow Complex och sett vilken otrolig potential det finns till att göra grymt snygga spel med 3D-teknik, och ändå behålla kvar 2D-perspektivet. Det är så här ett 2D-spel skall göras idag.

För er som inte vet vad Shadow Complex är kommer här en mini-sammanfattning:

Du är en kille. Någon kidnappar killens tjej. Killen blir arg. Killen älskar sin tjej. Killen älskar sin tjej så mycket att han är beredd att döda. Killen dödar allt motstånd. Killen gör allt för att få tillbaka sin tjej.

En enkel story, men det är inte den som är det viktiga i det här spelet. Utan det är själva gameplayet. Och här briljerar Shadow Complex verkligen. En jättestor byggnad (Complex?) där man går från rum till rum och skall ta sig runt. Leta upp grejer, döda fiender och hitta gömda gångar och bonusföremål.

shadow-complex-game

Och just bonusföremål och uppgraderingar av vapen och annat finns det vädligt mycket av i det här spelet. Och det är alltid lika kul att testa de nya uppgraderingarna som man får lite titt som tätt.

I varje rencension som man läser av det här spelet nämner det Super Metroid. Och det får väl jag göra här också då. Det är nämligen väldigt likt, både i uppbyggandet av bandesignen men också det här med uppgraderingar och hemliga gångar.

Jag nämnde förut att det är så här jag vill att 2D-spel skall fungera idag. Men jag skulle också vilja tillägga att det är så här jag vill att dagens actionspel skall vara. För även om det är ett plattformsspel så lika mycket ett actionspel. Ens puffra används väldigt flitigt.

Man skjuter ner fiender man inte gillar. Och här kommer fienderna även inifrån bilden och då kan man skjuta dem trots att det är ett 2D-spel. Någonting som är lite svårt i början men som faktiskt fungerar rätt så bra när man väl vant sig vid kontrollen. Shadow Complex innehåller inte så där jättemycket, ”bara springa fram och klubba ner allt motstånd”, utan det krävs en hel del smygande, och då fungerar det bra att skjuta in i bilden trots att det kan vara lite svårt att sikta i djupled.

Ja, vad skall jag babbla om mer. Spring iväg och köp det!!! Jag skulle tro att det är det bästa spelet på Xbox Live Arcade trots att jag inte har spelat alla.

-Va? Är det bättre än Braid?

-Ja, det är det.

-Men det kan väl inte vara bättre än Trials HD?

-Jo, faktiskt.

-Men Peggle då, utklassar det även detta mästerverk.

-Ja, det gör det. Det är så enormt bra och alla som äger en xbox 360 måste köpa detta NU!!!

 

8 Responses to “Shadow Complex, spelet du måste äga”

  1. Elin Says:

    Det är trevligt, men inte bättre än Symphony of the Night!

  2. NuYu Says:

    Lol, inte bättre än Braid. Fast jag har inte spelet förstås…

  3. Lunandrez Says:

    Visst är det ett bra spel, absolut bättre än Peggle. Men jag tror nog bestämt att det får dela plats med Trials HD, tycker det är svårt att avgöra vilket som är det bättre av de båda, två väldigt bra spel och för olika för att lätt kunna jämföra. Däremot tycker jag fortfarande Braid är det bästa på XBLA, gillar likaså Mega Man 9 mycket. ^_^

  4. farbroratlas Says:

    Bättre än Braid?
    Nej, verkligen inte.
    Bättre än Trials HD?
    Nej, inte det heller.
    Ett jävligt bra spel ändå?
    Ja, absolut! 😀

  5. Micke Says:

    Precis som NuYu sa, det är INTE bättre än Braid, kanske det bästa feelgood-spelet som någonsin gjorts.
    Men det är bra! =)

  6. Peter Says:

    Det verkar alltså som om vi har lite delade meningar här.
    Jag tycker Braid är bra men för det första känns det för kort för att jag tycker att det skall mäta sig med Shadow Complex.

    Jag håller med om att Braid är riktigt mysigt och tillför en otrolig stämning, mycket tack vara musiken men när man har utforskat banorna ett tag tröttnar man ganska snabbt.

    Trials HD är riktigt bra det med och det är svårt att jämföra de båda spelen åt på grund av att de tillhör så olika genrer men jag tycker faktistk att Trials HD är för svårt

  7. Krilledood Says:

    Jag gillar det här spelet riktigt mycket, inte lika mycket som Braid men det är absolut bättre än Peggle och jag gillar det mer än Trials HD. Trodde att det här spelet skulle bli det bästa på väldigt länge, men så kom Batman och plötsligt framstår det här spelet inte som lika grymt längre. Missförstå mig inte nu, det här är fortfarande ett extremt bra spel, men Arkham Asylum kan mycket väl vara årets bästa spel. Gillade man dessutom SC lär man älska Läderlappens nya äventyr 😛

  8. […] artikel om speltidningen Levels oberoende. Jag har blivit arg som en kamel och så har jag spelat Shadow Complex och Trials HD. Två riktigt bra spel från Xbox Live Arcade. Detta och mycket mer har jag hunnit […]


Kommentera

