Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Mina första intryck av Snowleopard 29 augusti 2009

Filed under: Apple — Peter @ 17:03

Jag är en liten Apple-älskare och gillar det mesta som dem gör. Och i går släppte de sitt uppdaterade operativsystem Mac OS X Snowleopard. Självklart stack jag in på MacForum och köpte mig ett exemplar. Hade inte förhandsbokat utan kunde bara gå in och plocka upp ett exemplar.

Omslaget til skivan är riktigt snyggt tycker jag. De har verkligen lyckats med snöleoparden

Omslaget till skivan är riktigt snyggt tycker jag. De har verkligen lyckats med snöleoparden

MacWorlds forum verkar det vara många som inte fått sin skiva än trots att de förbokat via AppleStore. Så jag hade tur som fick tag på en trots att jag inte förbokat.

Den här bloggposten skall handla om mina första intryck av Snowleopard.

Jag började med att installera skivan. Det gick riktigt smidigt. Tryckte bara på installera och valde hårddisken och så skötte det sig automatiskt. Tog cirka 30-45 minuter tror jag. Tog inte tiden exakt.

I första anblicken så är det nästan ingenting som är nytt utan det mesta nya är på insidan. Och som det gamla ordspråket lyder så är det insidan som räknas. Enligt Apple skall de ha optimerat systemet riktigt ordentligt och rensat bort en massa skräpkod från tidigare versioner. Och det är ju alltid bra.

Dockan har fått sig några förändringar om än väldigt små. När man högerklickar på en ikon så är bakgrunden svart och det ser riktigt stiligt ut. Andra nyheter med dockan är att man kan klicka på en ikon och hålla inne så öppnas exposé upp fast den visar bara de öppna fönstren för det aktuella programmet. Bra om man har många fönster öppna samtidigt och vill komma åt ett speciellt dokument.

En annan grej med exposé är att det har strukturerat upp det hela så att det inte ligger huller om buller som det tidigare gjorde. Det ser riktigt fint ut tycker jag. Det jag kan tycka stör lite i designen är att de markerade fönstret numera har fått en ganska tjock ram med en stark blå färg. Det går inte riktigt ihop med Apples övriga design tycker jag. Men det är ju en petitess och det blir ju faktiskt väldigt tydligt med den starka blåa färgen.

Den blåa ramen gör det tydligt men passar inte riktigt in i Apples design

Den blåa ramen gör det tydligt men passar inte riktigt in i Apples design

Findern ser likadan ut som tidigare men har nu skrivits om från grunden. Det skall tydligen göra den bra mycket snabbare än tidigare. Och ja, den är snabb men jag tycker att den var rätt snabb innan också. Och jag har inte bekantat mig så jättemycket med den än för kunna göra en rättvis bedömning av hur mycket bättre den faktiskt har blivit.

Quicktime har också förändrats en del och har nu en riktigt minimalistisk design och när man ser på en videofil och drar bort musen ifrån skärmen så försvinner alla knappar, kanter och reglage. Riktigt snyggt.

Sen så är det lite annat som har förändrats. Snowleopard har nu stöd för Microsoft Exchange. Något som jag inte kunnat testa eftersom jag inte använder Exchange. Den skall också ha stöd för 64 bitar. Typ att den klarar av mer arbetsminne eller nåt. Jag är inte så haj på det där men det låter i alla fall bra.

Överlag känns det som en bra uppdatering även om det inte är så mycket nytt som är synligt. Och för 319 kronor som en uppgradering kostar är det helt klart värt det tycker jag. Om inte för den otroligt vackra bakgrunden med en snöleopard på.

David Pogue har gjort en ganska rolig och informativ videom om Snowleopard. Spana in den här!!

 

Kommentera

