Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Bojkotta Games on Demand 11 augusti 2009

Filed under: Läsvärt,Microsoft,Spel — Peter @ 21:31
Tags: , , ,

Idag släppte Mircrosoft sommar-uppdateringen av Xbox 360-interfacet. Jag har laddat ner det och testat lite grann. Att kunna betygsätta spel verkar jättebra tycker jag. Nu blir det lättare att hitta de där guldkornen som man kanske inte skulle ha hittat annars.

Avatar Marketplace känns ju lite smårolig också, även om jag tycker det är vansinnigt att betala pengar för låtsaskläder. Men det känns ju bra i alla fall att man kan låsa upp kläder när man tar achievements i olika spel.

games on demandEn av de största nyheterna med den här uppdateringen är ”Games on demand” eller ”Spel på begäran” som Microsoft så fint översätter det till svenska. Mitt första intryck av denna tjänsten var vad dyra alla spelen är. Alla Xbox 360-spel verkar kosta 349 kronor och nu är det inte några nya spel utan spel som har ett i vissa fall har ett par år på nacken.

Det är alltså dyrare att köpa spelen via sin 360 än att gå till spelbutiken. Det är någonting som rimmar dåligt i mina ögon. Och i många andras också verkar det som. Det har nämligen blivit ramaskri runt om på olika forum i världen.

Och nu har Microsoft gått ut och kommenterat det hela och försvarar de höga priserna med att det är väldigt bekvämt att ladda ner spelen och att man kan göra det dygnet runt. Därav de höga priserna.

No one retailer has the lowest pricing for every product, and our program is about giving people 24 x 7 convenience and selection when shopping for Xbox 360 games. We’re incredibly excited about what Games on Demand means for digital distribution, and will continue to evaluate and evolve the service to meet market and consumer demands.

Tror Microsoft att alla deras kunder är lata soffpotatisar eller? Som hellre betalar överpriser för nedladdningsbara spel än tar sig till spelbutikerna och får spelen billigare. Där man dessutom får skiva, manual och fodral till.

Nä, så lättlurade är vi väl inte?

Jag röstar för en bojkott av Games on Demand tills Microsoft fattar att deras priser är för höga. Alla som håller med mig räcker upp en tass!! (Eller skriver en kommentar)

 

8 Responses to “Bojkotta Games on Demand”

  1. linus Says:

    Återigen ett korkat move från M$ ;P

  2. NuYu Says:

    Knappast att jag tänker lägga ut massa pengar via nedladdning på spel som dessutom tar flera timmar om inte dagar att ladda hem med mitt ostabila bredband. Och med tanke på att t ex. Dead Space kostar lite över hundralappen på tradera, i fräscht skick, känns det hela otroligt onödigt. Åtminstone som det ser ut nu.

  3. Emmy Z Says:

    Räcker upp en tass i kommentaren 🙂
    Jag älskar tanken med On Demand just för att tillgängligheten höjs. Jag är absolut inte en sådan som måste ha allt i fina förpackningar. Men då måste priset vara lägre, för annars är det (som du skriver) helt meningslöst. Fördelen med OnDemand är ju att man slipper alla mellanhänder, transporter etc och på så sätt kan minska kostnaderna. Dåligt!

  4. Johan Says:

    Tänk på att du slipper belasta miljön. Köp miljövänligt, köp elektroniskt. Var inte snål och köp hem en massa plast. Vi måste sluta med detta nu!

  5. Krilledood Says:

    Jag har inget emot att köpa spel över nätet, köper ofta PSP-spel från Amerikanska PSN då de har större utbud och mycket lägre priser än i svenska butiker. Håller med om att det är bättre för miljön med nedladdningsbara spel, men då de flesta av de här spelen går att få tag i för 99-199 kr i vilken vanlig ICA-butik som helst har jag inte lust att punga ut med 350 kr, det är enbart korkat.

    Bojkotta är kanske lite fel ord för vad jag kommer göra med tjänsten, jag kommer liksom kolla igenom den innan jag köper ett nytt spel. Men finns samma spel för mer än 100 kr mindre i en vanlig butik känns det ganska självklart att jag inte kommer köpa spelet via tjänsten. När man däremot kan få helt nya spel till reducerat pris, eller kanske samma pris som i butik, då kommer jag inte att tveka på att lägga en peng på tjänsten. I alla fall så länge jag har plats för spelet på hårddisken.

    Jag har vid ett tidigare tillfälle skrivit ett inlägg om digital distribution som tar upp många av för och nackdelarna med detta, kolla gärna in den om ni får tid! Bara att klicka här.

  6. slipper Says:

    Hey, you have a great game blog here , It’s OK useful for player ! I’m definitely going to bookmark you! Thank you for your info. And this is slippers site. It pretty much covers slipper related stuff.

  7. Fredrik Says:

    bojkott!!!! är en jättebra tjänst men det ska fan inte va dyrare, sen tror jag att det kommer bli lite som med mycket av MS grejjer att det rinner ut i sanden och det inte kommer bli ett sånt stort urval, deras nerladdnings bara Xbox (1) spel släpp tex. hur många spel blev det, 10 eller nått.

    • Ronin Says:

      Sjukt att spelen kostar 19.99$ (ca 140kr) i USA och 349kr här.
      Deras argument faller ju helt. Trist inställning från M$.


Kommentera

