Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Need for Speed: Undercover – Mina intryck 05 augusti 2009

nfsu-360-boxartJag lånade ett spel till min TRE-SEX-NOLLA häromdagen. Need for Speed: Undercover. Ett bilspel. Sedan jag började spela Burnout Paradis, också det till MIKRO-MJUK KRYSSLÅDA TRE-SEX-NOLL har jag varit helt förälskad i bilspel. Burnout Paradis är ett helt underbart spel. Om du inte har det, se till att skaffa det omgående. Det skall spelas!!

Men nog om Burnout Paradis, nu är det Need for Speed: Undercover som gäller. Jag är inte helt nöjd med upplägget. Det finns en hel del grejer som jag stör mig på i spelet:

  • Spelet har en story, bilspel som har story brukar sällan bli bra. Dessutom är det en alldeles för krystad och töntig story. Det hela går ut på att man på något vis skall samarbeta med polisen och få fast de kriminella gängen genom att låtsas vara en av dem. Att gå undercover som titeln säger.
  • Full motion video, mellansekvenserna är inte datorgjorda utan filmat med vanlig filmkamera och de är inte särskilt bra. Dåliga skådespelarinsatser.
  • Spelet avgränsas, man kör i en öppen och stor stad och kan när som helst börja köra ett race, men när man gör det spärras staden av och man kör på en snitslad bana. I och med detta försvinner hela meningen med den öppna och stora staden.
  • Bilfysiken, jag tycker att bilfysiken inte riktigt känns helt hundra. Kanske har jag spelat för mycket Burnout Paradise och vant mig vid den bilfysiken så att den här känns konstig.
  • Det är för lätt, jag brukar gilla spel som inte är allt för svåra men här vinner jag nästan varenda race på första försöket med jättestor marginal till bilarna bakom. Trots att jag ännu inte har någon jättebra bil.

Men nog snackat om det som är dåligt. Spelet är fortfarande kul att spela i mindre stunder åt gången. Det har nog inte lika lång livslängd som Burnout Paradise men alla spel behöver ju inte vara jättelånga. Än så länge har jag inte kommit så långt, men det verkar finnas många bilar att låsa upp och det går att piffa upp dem genom att förbättra olika saker på dem och trimma dem och så vidare. Kul för de som gillar det, själv gillar jag nog mer när bilarna är färdiga från början. Men jag vet att många andra gillar att pilla med smådetaljer så det är ju positivt för dem.

Dessutom känns spelet rätt så snyggt, det är ett vackert ljus i spelet, även om det kan vara lite variationsfattigt i miljöerna. Men trots att det finns en hel del brister i spelet så skall jag ge det mera tid. Jag har ännu inte testat online-läget. Det kanske kan vara något bra att ha. Dessutom finns det ju en del achievements att låsa upp och det är ju något positivt i alla fall.

 

One Response to “Need for Speed: Undercover – Mina intryck”

  1. Krilledood Says:

    Är riktigt trött på Need for Speed, och tycker inte att det har kommit en bra del i serien sedan tvåan…


Kommentera

