Carrot Games

Fastklistrad framför TV:n tar jag mig fram i spelens fantastiska värld

Bra jobbat, pling och poäng till dig! 27 juli 2009

Filed under: Allmänt flummande,Microsoft — Peter @ 22:19

achievment3

Jag älskar achievements. Ett litet plingande ljud som talar om att jag gjort någonting bra.

Ungefär som i sagorna när man var liten. De där man fick en kasett till och så sa rösten: När du hör det här ljudet är det dags att byta sida.

Achievements tar en framåt.

-Det där gjorde du bra, fortsätt så!

-Helt rätt, pluspoäng för det!

Det är en morot, någonting som håller en kvar. Som gör att man vill fortsätta spela.

Vi människor behöver belöningar, vi blir glada av det. Det spelar egentligen ingen roll vad belöningen består av. I fallet med achievements är det ett pling och en siffra. Det är allt. Men det gör att motivationen hålls uppe.

Achivements har gjort att jag spelar mer av ett spel än jag kanske annars inte skulle göra. Jag vill utforska allt, se allt och leta upp allt.

För att höra det där sköna plinget.

-Nu är du på rätt väg!

– Bra jobbat, pling och poäng till dig!

Tack Microsoft för att ni infört achievements i era spel. Det har förhöjt min spelupplevelse.

Nu väntar jag bara på att Nintendo också skall införa något liknande.

Jag vill ha det, höra det där plinget som talar om för mig att jag är duktig. Ett enda pling räcker.

 

6 Responses to “Bra jobbat, pling och poäng till dig!”

  1. Linus Says:

    Det är verkligen ett nöje att få en achievement eller en trophy även om det inte är så jätteviktigt för mig. Men visst påverkar det.

    Spelar Red Faction: Guerilla nu t.ex. där får man en trophy om man dödar hundra fiender med sin slägga, vilket jag har gjort bara för att 🙂

    Skulle nog inte gjort det om jag inte fick en ”belöning” för det 🙂

  2. NuYu Says:

    Håller med Linus om att det är ett kul litet nöje, även om jag inte lägger ned tid på att plocka alla.

  3. Krilledood Says:

    Håller helt med dig om att det är något helt fantastiskt som gjort spelen mycket mer underhållande, och får än att spela spelen på annorlunda sätt jämfört med hur man spelar spel utan achievements. Jag vill även, precis som du, se achievements till Wii, men efter uttalanden från Miyamoto bland annat känns det bara som en osannolik dröm…

    För övrigt hatar jag att Sony inte införde Trophies på samma sätt som Microsoft; vid konsollanseringen. Det borde även vara obligatoriskt för alla spel. Nu börjar det väl bli en självklarhet i spel, men för bara något år sedan ville man ju inte riktigt spela om spelen när man klarat dem då det ryktades om kommande trophy-patcher. Metal Gear Solid 4 är ett bra exempel, som jag bara spelat om två gånger och inte ville spela mer förrän det kom trophies till det (som det dock aldrig verkar komma). Men det kan även vara positivt, då den gamla favoriten Disgaea 3 nyligen fick trophies (ett år efter releasen), vilket lett till att jag nu sitter och spelar om spelet, och det är lika roligt nu som då!

  4. Peter Says:

    Håller också med om att Trophies borde finnas till alla PS3-spel.
    Då blir det en mer enhetlig tjänst som är helt interagerad i gränssnittet.

  5. Welkin Says:

    Alltså ja vet inte, kul grej men inget måste. Det är allt för drygt att låsa upp 100% i resistance 2 och resident evil 5 mfl.

  6. Welkin Says:

    Alltså ja vet inte. Kul grej kanske, men orka att få 100% i resident evil 5 och resistance2 mfl. Oftast förstör de stämningen när dom plingar till mitt i filmsekvenser efter bossar.


Kommentera

